Kansanedustaja Elomaa: Kela-taksikyytien kilpailutuksessa ei saa unohtaa kyytien saatavuutta, palvelun laatua ja taksiyrittäjiä

2

Kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa (PS) on tyytymätön Kela-taksikyytien kilpailutuksen tuloksiin ja taksiyrittäjien kohteluun. Kansaneläkelaitos on uudistamassa hankintojaan taksimatkojen suorakorvausmenettelyyn liittyen. Elomaan mielestä yhden maakunnallisen tilausvälityskeskuksen malli ei ole toimiva. Hän jätti aiheesta kirjallisen kysymyksen, jossa tiedustellaan taksiyrittäjien aseman ja kyytipalvelujen laadun turvaamisesta Kela-taksikyytien kilpailutuksen yhteydessä.

Kansanedustaja
Ritva Kike Elomaa

– Nykymalli on johtanut siihen, että kelakyydeistä vastaava tilausvälityskeskus voi sanella taksiyrityksille omat ehtonsa ja määritellä maksunsa. Monilla taksiyrittäjillä ei ole varaa kieltäytyä epäedullisistakaan sopimuksista, koska kelakyydit muodostavat paikoin niin suuren osan kaikista ajoista, Elomaa harmittelee.

Elomaa kaipaisi kilpailua tilausvälityskeskusten välille myös kelakyytien kohdalla.

– Kilpailu tekisi hyvää kyytipalvelujen laadulle ja parantaisi samalla taksiyrittäjien tilannetta. Jos asiakas ei ole tyytyväinen laatuun, niin seuraavalla kerralla voisi kääntyä toisen välityskeskuksen puoleen. Myös taksiyrittäjillä olisi parempi neuvotteluasema sopimuksia sorvattaessa, Elomaa katsoo.

Bernerin ministeriaikana toteutettu taksilain uudistaminen ajautui monessa kohtaa penkan puolelle.

– Kilpailu on osassa Suomea kiristynyt hurjasti ja toisaalla ei taas taksia saa tilattua, vaikka kuinka yrittäisi. Vaikutukset taksikyytien toimivuuteen ja laatuun ovat olleet lähinnä negatiivisia eikä uudistukseen olla tyytyväisiä alan yrittäjienkään piireissä. Pelisäännöt eivät toimi tällä hetkellä, Elomaa tiivistää.

– Korona on ajanut monet taksiyrittäjät ahdinkoon, kun keikkamäärät ovat romahtaneet. Tässä on yksi lisäsyy miettiä kelakyytien kilpailutuksen yhteydessä myös niitä, jotka käytännössä ajavat sairaat vanhukset lääkäriin ja takaisin, Elomaa päättää.


 

2 KOMMENTTIA

  1. Loistava ehdotus jälleen Perus-suomalaisilta tämä Kiken esittämä 2:n laadulla kilpailevan palvelutuottajan malli.
    Ja vaikutusta on ollut hyvin , koska Kela myöntyi tähän malliin ja nythän meillä on täällä EP:n alueella 2 palveluntuottajaa Eli Vaasan Ulataksi ja Seinäjoin Keskustaksi.
    Varsinkin EP:llä oli tarpeen tämä 2:n eri toimijan malli, koska seinäjoin keskustaksin toimintatavat olivat todellakin noita , mitä epäkohtia Kike toi tuossa esille.
    Eli aina monopoli toiminta tahtoo vääristää aitoa kilpailutilannetta.
    Joka asiassa !!

  2. Erittäin loistava ehdotus jälleen perussuomalaisilta.
    Ja vaikutusta onkin ollut koska näinhän sen Kela toteuttikin,
    Nyt on näin kilpailutettu ja kaksi operaattoria pelaa joka maakunnassa 1. 1. 2022 alkaen.
    Eipä vaan arvannut Kikekään millaisia ongelmia tämä saattaa eräissä umpikuliu toimijoissa aiheuttaa.
    Etelä-Pohojammaalla ollaan törmäämässä yllättävään onkelmaan.
    Siteeraus kirjoittamaani S24 Keskostaksi osioon >
    ”Uusi Kela-aikakausi alkaa 1.1. 2021. siis 2022
    Uudet operattorit ovat Seinäjoin Keskustaksi ja Taksi Vaasa,
    asiakkaalla oikeus valita kumpaan kelanumeroon soittaa.

    Keskostaksin painostus maakunnan taksimiehiä kohtaan pöyristyttävää.
    Saanut järkyttävät mittasuhteet.

    Osa taksimiehistä pelkää kuollakseen että jos alkaisi toisen kelaoperaattorin leipiin niin gud bai sitten lopullisesti on annettu ymmärtää Keskostaksin päästä..
    Onko keskostaksin synonyymi Pohjois-Korea, sieltäkö on opit saatu
    Elämme 2000 lukua hyvän matkaa ja taksiuudistus on ilmeisesti ollut Keskostaksille liian pahalta maistuva kakku.
    Tähän EP:n kelatouhuiluun pitäis jo Kelan muuttua ja nopiaan.”
    Vuosiluku virhe pitäis olla vuosi 2022 !

Vastaa käyttäjälle kansantaiteilia Peruuta kommentointi