Kansanedustajat PISA-tuloksista: johtopäätösten hetki – laitos-Suomen rakentamiselle stoppi

0
Ovatko pitkät koulumatkat hyvivoinnin ja elintason mittareita? (Kuva:J-Pnews arkisto)

Entinen tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen (kesk.) sekä opettajataustaiset kansanedustajat Markku Siponen (kesk.) ja Hilkka Kemppi (kesk.) ovat huolissaan laskeneista PISA-tuloksista.

  • Olemme tulleet huipulta alas ja alamäki sen kuin jatkuu. Nyt on johtopäätösten hetki. Kaipaamme isoa suunnanmuutosta, emme pientä näpertelyä, kansanedustajat toteavat.

Kansanedustajien mukaan yksi tärkeimmistä kyseenalaistettavista valinnoista on säästösyistä koulutuksen keskittäminen, joka on jatkunut jo kauan.

  • Oppilaita on sullottu yhä suurempiin laitoksiin. On satsattu laadun sijasta määrään. Nyt on rehdisti kysyttävä, onko tämä toiminut? Tulosten valossa ei ole. Koulumatkat pidentyvät. Oppilaat ja opettajat voivat jatkuvasti huonommin.

Kansanedustajien mielestä laitos-Suomen rakentamiselle on nyt laitettava stoppi ja satsattava rauhallisiin oppimisympäristöihin, opetuksen tukeen ja lähikouluihin.

  • Koulutukseen pätee sama sääntö kuin palveluihin yleensä: lähempi parempi. Keskusta haluaa rakentaa Suomea, jossa on ihmisen kokoisia, laadukkaita ja yhteisöllisiä lähipalveluita – myös koulutusjärjestelmän osalta.

Kansanedustajat viittaavat keskustan vaihtoehtobudjettiin, jossa on osoitettu kolmen miljoonan tuki lähikouluille ja peruttu laajasti hallituksen suunnittelemia leikkauksia lähipalveluihin.

  • Kyse on kuitenkin laajemmasta ajattelutavan muutoksesta kohti inhimillisemmän kokoisia oppimisympäristöjä. Ei yksittäisestä tukimuodosta, he painottavat.

Kännyköiden käytölle selvät pelisäännöt

Kansanedustajien mukaan toinen keskeinen lääke oppimistulosten nostamiseen takaisin huipulle on koulujen turvallinen ilmapiiri. Se tarkoittaa häiriötekijöiden poistamista, jotta oppilaat ja opettajat voivat keskittyä olennaiseen – oppimiseen ja opettamiseen.

  • Sosiaalisen median tuomat haasteet opetukselle ja keskittymiselle näkyvät opetuksen arjessa jokaisena päivänä. Eikä vaikutus selvästi ole positiivinen oppimiselle. Kännyköiden käytölle on oltava selvät pelisäännöt

Kansanedustajien mukaan lapsi ja nuori oppii parhaiten silloin, kun hänen ei tarvitse pelätä kiusaamista tai muuta häirintää.

  • Kun lapsi kokee olevansa turvassa ja hyväksytty sellaisena kuin on, vapautuu kaikki kapasiteetti innostumiseen ja oppimiseen.
  • Myös opettajien ja muun koulujen henkilökunnan on saatava käyttää ammattitaitoaan siihen, mihin taito on tarkoitettu. Oppimistulokset heikentyvät varmasti, jos opettajien aika menee luokan rauhoittamiseen ja konfliktien ratkaisemiseen.


 

JÄTÄ KOMMENTTI