Lappajärven kunnanhallituksen päätöksiä

0

Lappajärven kunnanhallituksen päätöksiä kokouksesta 8.1.

Valiokuntien ja viranhaltijapäätösten tiedottaminen/otto-oikeuden käyttö

Kuntalain 92§:n 1 mom. mukaan kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja, kunnanjohtaja tai hallintosäännössä määrätty kunnan viranhaltija voivat ottaa kunnanhallitukselle käsiteltäväksi asian, joka on kuntalain nojalla siirretty kunnanhallituksen alaisen viranomaisen tai kunnanhallituksen jaoston toimivaltaan ja jossa asianomainen viranomainen on tehnyt päätöksen. Kunnanvaltuusto on hallintosäännössä päättänyt toimivallan siirrosta.

Ylemmän toimielin käsiteltäväksi ei kuitenkaan saa ottaa:

  1. lain tai asetuksen mukaisia lupa-, ilmoitus-, valvonta- tai toimitusmenettelyä koskevia asioita
  2. yksilöön kohdistuvia opetustoimen, terveydenhuollon tai sosiaalitoimen asioita
  3. kuntien yhteiselle toimielimelle siirrettyjä asioita, jos asianomaiset kunnat niin sopivat
  4. henkilöstöasioita, joihin on lain, virka -tai työehtosopimuksen tai muun sopimuksen mukaan ehdoton oikeus

Kunnanhallitus tai valiokunta voi tällöin kumota alemman toimielimen päätöksen, muuttaa sitä taikka palauttaa asian uudelleen käsiteltäväksi. Hallintosäännön 45 §:n mukaan ilmoitus on tehtävä 4 päivän kuluessa pöytäkirjan tarkastamisesta. Jos pöytäkirjaa ei tarkasteta, määräaika lasketaan pöytäkirjan allekirjoittamista. Ilmoitus tehdään sähköisesti kunnanhallituksen puheenjohtajalle tai esittelijälle.

Päätösehdotus: Kunnanhallitus ei käytä otto-oikeuttaan, merkitään tiedoksi.

Päätös: Hyväksittiin

Maksumääräysten antajat, laskujen hyväksyjät ja laskujen asiatarkastajat

Kunnanhallitus ja valiokunnat nimeävät vuosittain laskujen, tositteiden ja maksatuslistojen hyväksyjät sekä asiatarkastajat. Maksatukseen menevässä laskussa tulee olla sekä asiatarkastajan että hyväksyjän merkintä. Laskun asiatarkastajan ja hyväksyjän tulee olla eri henkilö. Kunnanhallitus määrää lisäksi vuosittain maksumääräysten antajat.

Päätösehdotus: Kunnanjohtaja Sami Alasara

 Maksumääräykset

Kunnanhallitus antaa kunnanjohtaja Sami Alasaralle, hallintojohtaja Päivi Huhtalalle ja tekninen johtaja Juha-Matti Näykille oikeuden antaa maksumääräyksiä.

Laskujen hyväksyjät

Yleishallinnon, elinkeinotoimen, muiden palveluiden ja yleisen edunvalvonnan laskut, tositteet ja laskutusraportit hyväksyy joko kunnanjohtaja Sami Alasara tai hallintojohtaja Päivi Huhtala.

Kunnanjohtajan laskut hyväksyy teknisesti hallintojohtaja Päivi Huhtala ja hänen näin hyväksymät laskut hyväksyy lopullisesti kunnanhallituksen puheenjohtaja tai hänen estyneenä ollessaan kunnanhallituksen varapuheenjohtaja. Laskut voidaan panna maksuun hallintojohtajan hyväksymisen jälkeen, mutta ne edellyttävät myöhemmin vielä puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan hyväksymisen.

Johtoryhmän laskut hyväksyy kunnanjohtaja Sami Alasara ja hänen estyneenä ollessaan hallintojohtaja Päivi Huhtala.

Laskujen asiatarkastajat

Yleishallinnon, elinkeinotoimen sekä muiden palveluiden laskujen ja tositteiden asiatarkastajaksi nimetään toimistosihteeri Anu Vähälä ja Annie Laitila. Yleisen edunvalvonnan laskujen asiatarkastajiksi nimetään edunvalvoja Piia Mäkitarkka, edunvalvontasihteeri Sarita Ahvenniemi ja toimistosihteeri Piia Kalliokoski.

Maksumääräykset

Kunnanhallitus antaa kunnanjohtaja Sami Alasaralle, hallintojohtaja Päivi Huhtalalle ja tekninen johtaja Juha-Matti Näykille oikeuden antaa maksumääräyksiä.

Laskujen hyväksyjät

Yleishallinnon, elinkeinotoimen, muiden palveluiden ja yleisen edunvalvonnan laskut, tositteet ja laskutusraportit hyväksyy joko kunnanjohtaja Sami Alasara tai hallintojohtaja Päivi Huhtala.

Kunnanjohtajan laskut hyväksyy teknisesti hallintojohtaja Päivi Huhtala ja hänen näin hyväksymät laskut hyväksyy lopullisesti kunnanhallituksen puheenjohtaja tai hänen estyneenä ollessaan kunnanhallituksen varapuheenjohtaja. Laskut voidaan panna maksuun hallintojohtajan hyväksymisen jälkeen, mutta ne edellyttävät myöhemmin vielä puheenjohtajan tai varapuheenjohtajan hyväksymisen.

Johtoryhmän laskut hyväksyy kunnanjohtaja Sami Alasara ja hänen estyneenä ollessaan hallintojohtaja Päivi Huhtala.

Laskujen asiatarkastajat

Yleishallinnon, elinkeinotoimen sekä muiden palveluiden laskujen ja tositteiden asiatarkastajaksi nimetään toimistosihteeri Anu Vähälä ja Annie Laitila. Yleisen edunvalvonnan laskujen asiatarkastajiksi nimetään edunvalvoja Piia Mäkitarkka, edunvalvontasihteeri Sarita Ahvenniemi ja toimistosihteeri Piia Kalliokoski.

Päätös: Hyväksyttiin

Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi – toimintaohje

Kuntahallinnossa tehtävät päätökset ovat usein mittavia ja laajoja, ja ne vaikuttavat merkittävästi kuntalaisiin ja kunnan talouteen. Mukaan päätöksentekoon tarvitaan useita erilaisia päätösvaihtoehtoja, joista poliitikot voivat valita kuntalaisten näkökulmasta parhaan. Vaikutusten ennakkoarvioinnilla tarkoitetaan päätösesitysten vaikutusten arviointia etukäteen ja se tulee kytkeä osaksi kunnan talouden ja toiminnan suunnittelun ja toteutuksen arviointiin.

Päätösten vaikutusten ennakkoarviointi on kirjattu eri näkökulmien osalta usempaan eri lakiin kuntien tehtäväksi. Esimerkiksi ympäristövaikutusten sekä asukkaiden hyvinvointiin ja terveyteen kohdistuvien päätösten arviointi ovat kunnille lakisääteisiä. Myös hyvinvointialueiden tulee arvioida päätöstensä sekä ratkaisujen vaikutuksia eri kohderyhmien hyvinvoinnin ja terveyden näkökulmasta.

Kuntaliiton hallitus on hyväksynyt kuntien ja kuntayhtymien luottamushenkilöille, viranhaltijoille ja valmistelijoille sekä soveltuvin osin kuntien liikelaitoksille tarkoitetun suosituksen.

Lappajärven kunnassa tehdään sähköisellä työvälineellä hyvinvointikertomus ja sillä voidaan tehdä myös vaikutusten ennakkoarviointi.

Vaikutusten ennakkoarviointi -menetelmä (EVA) on johtamisen työväline ja hyvä käytäntö. Päätösten moninäkökulmainen arviointi on myös osa kestävää päätöksentekoa. EVAn käyttöönottoa tukemaan on mallinnettu valmisteluprosessi ja sähköinen työväline ”EVA”, jotka löytyvät osoitteesta www.hyvinvointikertomus.fi

Kuntaliiton suositukseen pohjautuen Lappajärven kunnalle on laadittu päätösten vaikutusten ennakkoarviointi – toimintaohje, joka on jaettu esityslistan oheismateriaalina.

Esittelijä Kunnanjohtaja Sami Alasara

Päätösehdotus Kunnanhallitus hyväksyy omalta osaltaan päätösten vaikutustenennakkoarvioinnin ja esittää sen edelleen kunnanvaltuuston hyväksyttäväksi.Toimintaohje saatetaan myös valiokuntien tietoon heidän kokouksiinsa.

Päätös: Hyväksyttiin 

Jäsenen nimeäminen yhteismetsän hoitokuntaan

Lappajärven kunta on Lappajärven yhteismetsän osakaskunnan jäsen. Osakaskunnan ohjesäännön 20 §:n mukaan hoitokuntaan kuuluu kolme jäsentä. Kullakin jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen. Hoitokunta valitsee vuosittain keskuudestaan varapuheenjohtajan. Edelleen pykälässä todetaan, että hoitokunnan jäsenen ja varajäsenen toimikausi on kolme tilikautta, kuitenkin siten, että ensimmäisellä kerralla valituista jäsenistä vuosittain yksi jäsen on erovuorossa henkilökohtaisine varajäsenineen siinä järjestyksessä kuin arvalla valitaan.

Hoitokunnan jäseneksi tai varajäseneksi ei saa valita henkilöä, joka on jo ollut yhtäjaksoisesti kolme peräkkäistä kautta jäsenenä.

Lappajärven kunta on vuonna 2015 esittänyt, että kunnan edustajaksi hoitokuntaan valitaan Matti Saarenpää. Hän on ollut hoitokunnan jäsenenä nyt kolme peräkkäistä toimikautta, joten ohjesäännön mukaan häntä ei voi esittää hoitokunnan jäseneksi vuodelle 2024.

Esittelijä Kunnanjohtaja Sami Alasara

Päätösehdotus Kunnanhallitus tekee esityksen kunnan edustajasta Lappajärven yhteismetsän hoitokuntaan Hannu Ahola, ja varalle Eero Ahvenniemi

Päätös: Hyväksyttiin

Kirjastonjohtajan viran täyttäminen

Valmistelija hallintojohtaja Päivi Huhtala

Hyvinvointivaliokunta on merkinnyt tiedoksi kirjastonhoitajan irtisanoutumisen 1.4.2024 alkaen. Hyvinvointivaliokunta on esittänyt, että kunnanhallitus käynnistää kirjastonjohtajan rekrytoinnin.

Kunnanhallitus on kokouksessaan 11.9.2023 päättänyt, että Lappajärven kirjaston henkilöstö on nykyisen kirjastonhoitajan eläköidyttyä seuraava:

–          kirjastonjohtaja 1 htv, 80 % kirjastonjohtajuus ja 20 % kulttuuritoimen tehtävät

–          kirjastovirkailija 1 htv, 100 %.

Hallintosäännön 32 §:n mukaan kunnan kirjastolaitosta johtaa kirjastonjohtaja.

Kirjastonjohtaja päättää seuraavat asiat:

1. kirjastoaineiston hankinnat ja poistetun kirjastoaineiston myyminen

2. kirjaston tiedottaminen

3. kirjaston maksut ja käyttösäännöt yhteistyöalueella sovitun mukaisesti

4. kirjaston maksuista vapauttaminen tarvittaessa

5. kirjaston tilojen ja kaluston käyttö

6. kirjaston esihenkilötehtävät.

Kirjastonjohtajan työajasta 20 % kuuluu kulttuuritoimen tehtävien hoitamiseen.

Viran kelpoisuusehtona on soveltuva ylempi korkeakoulututkinto. Hakijan eduksi katsotaan kirjastonhoitajan tai -johtajan työkokemus. Virka-suhteessa noudatetaan KVTES:n määräyksiä sekä 6 kk:n koeaikaa. Ennen viran vastaanottamista valitun on esitettävä hyväksyttävä lääkärintodistus terveydentilastaan. Virka täytetään tammi-helmikuun 2024 alusta lukien.

Esittelijä Kunnanjohtaja Sami Alasara

Päätösehdotus: Kunnanhallitus päättää, että kirjastonjohtajan virka voidaan laittaa haettavaksi valmistelutekstin mukaisena.
Kunnanhallitus nimeää haastattelutyöryhmään hyvinvointivaliokunnan puheenjohtajan,  kunnanhallituksen edustuksen, sivistysjohtajan, kunnanjohtajan ja hallintojohtajan.

Päätös: Hyväksyttiin. Kunnanhallituksen edustajaksi haastatteluryhmään nimettiin Ville Ala-aho.

Maaseutuhallinnon toteutuminen

Valmistelija hallintojohtaja Päivi Huhtala

Kauhavan kaupunki tuottaa sopimuspohjaisesti maaseutuhallinnon palvelut sekä Lappajärven kunnalle että Evijärven kunnalle. Vuosittain järjestetään sopimustarkastus, johon kunnanhallitus nimeää edustajat. Vuoden 2023 sopimustarkastus pidettiin 19.12.2023.

Arvio vuoden 2023 kustannuksista on noin 44.000 – 45.000 euroa. Kustannukset eivät ole kertaakaan sopimuskauden aikana ylittäneet arviota. Vertailupohjana mainittakoon, että Kauhavan kaupungin vuonna 2010 tekemä tarjous tehtävien hoitamisesta oli 46.568 euroa.

Kauhavan tukikoulutuksiin keväällä osallistui yli 600 viljelijää ja maaseutuhallinnon järjestämiin neljään tilaisuuteen osallitui 450 henkilöä (Kauhavalla 2 tilaisuutta, Lappajärvellä 1 ja Evijärvellä 1).  Lisäksi on jaettu viljelijöille linkkiä maakunnassa videoituihin tukikoulutuksiin, jotka keräsivät yli 5000 katsontakertaa.  Myös eläin- ja erikoistukien osalta on jaettu koulutusvideolinkkejä. Lisäksi viljelijöitä on tiedotettu säännöllisesti viikoittain uusista tukiohjeista. Myös syyskaudella on lähetetty sähköpostitse informaatiota.

Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto teki yhdessä Kauhavan kaupungin maaseututoimen kanssa selvityksen tarhaajien tilanteesta.

Maatilojen rahavirtojen kasvu vuonna 2022 oli jokaisessa kolmessa kunnassa pienempi kuin maakunnassa keskimäärin. Tätä selittänee osittain turkistuotannon alamäki. Maatilojen rahavirrat on esitelty kunnanhallitukselle jo aikaisemmin. Sopimustarkastus esitellään kokouksessa tarkemmin.

Esittelijä: Kunnanjohtaja Sami Alasara

Päätösehdotus: Kunnanhallitus merkitsee tiedoksi maaseutuhallinnon toteutumisen.

Päätös: Hyväksyttiin

Kymppi alueen kuntien TKI-toiminnan edistäminen -hanke, kuntaraha

Valmistelija hallintojohtaja Päivi Huhtala

Etelä-Pohjanmaan liiton AKKE-rahoituksella tuetaan alueellisia innovaatioekosysteemejä ja vahvistetaan erityisesti kuntien kehitysyhtiöiden ja muiden yritysten kehittämisorganisaatioiden kytkemistä mukaan. Tavoitteena on välillisesti lisätä TKI-toimintaa tekevien yritysten määrää ja parantaa näiden yritysten innovaatiokyvykkyyttä tukemaan kysyntä- ja asiakaslähtöistä arvonluontia.

Tältä pohjalta Invest Lapua Oy on yhdessä alueen elinkeinotoimijoiden kanssa valmistellut hankkeen:

Kymppi kuntien alueen TKI-toiminnan edistäminen

Kymppi-alueella ei ole kokonaisuutena vielä tehty tiivistä yhteistyötä, mutta sen eri puolilla on erinomaisia esimerkkejä innovaatioista ja yleensä TKI-toiminnoista. Näistä esimerkkeinä esim. Ähtärin seudun veneenrakennus-osaaminen, Järviseudun vahva alumiiniosaamiskeskittymä, Härmänmaan maatalouskoneosaaminen ja Thermopoliksen osaamiskeskittymä energia- ja kestävän kehityksen asioissa sekä Alavuden julkisivurakentamisen klusteri. Osaamista löytyy paikoittain hyvinkin runsaasti ja toisaalla siitä on niukkuutta. Koko maakuntamme on TKI-toiminnoissa valtakunnan tasolla tarkastellen heikommassa päässä, joten siinä on parannettavaa.

Invest Lapua Oy hakee rahoitusta alueelta hankkeen vastinrahoitukseen oheisen taulukon mukaisesti:

Hankeajalle 1.2.2024 – 31.1.2026, kokonaiskustannusarvio 180 663 €. Josta muu julkinen rahoitus yhteensä 17 843 € 18 289 € 36 133 € josta:

Invest Lapua Oy hakee hankkeen osarahoitukseen Lappajärven kunnalta 739 € + 757 €, kahden vuoden aikana yhteensä 1 496 €.

Esityslistan liitteenä hankesuunnitelma: Kymppi kuntien alueen TKI-toiminnan edistäminen.

Esittelijä Kunnanjohtaja Sami Alasara

Päätösehdotus: Kunnanhallitus sitoutuu Invest Lapua Oy:n hankkeen kuntarahoitusosuuteen kahden vuoden aikana yhteensä 1496 euroa edellyttäen, että muut kunnat tekevät myönteisen päätöksen.

Päätös: Hyväksyttiin

Kuntarahoitus tarhausalan tuki – ja kehittämishankkeeseen

Valmistelija hallintojohtaja Päivi Huhtala

Kauhavan kaupunki lähettänyt esityksen kuntarahoituksesta tarhausalan tuki- ja kehittämishankkeeseen.

Tarhausalaan on vaikuttanut viime vuosina useat toimintaympäristön haasteet, kuten korona, Ukrainan sota ja lintuinfluenssa. Tämän takia Kauhavan kaupunki kutsui syksyllä 2023 alueen tarhaajat, lähialueen kunnat ja alan edunvalvonta- ja koulutusjärjestö FIFURin edustajat saman pöydän ääreen keskustelemaan tarhausalan tilanteesta.

Tapaamisen perusteella sovittiin, että Etelä-Pohjanmaan TE-toimisto tekee yhdessä Kauhavan kaupungin kanssa selvityksen, jossa haastatellaan kaikki Etelä-Pohjanmaan maakunnan vajaat 100 turkistarhaajaa. Selvityksen tavoitteena oli kartoittaa mm. tarhaajien taloudellista tilannetta, työssä jaksamista, tulevaisuuden näkymiä sekä tuki- ja kehittämistarpeita.

Selvityksen kysymykset laadittiin Kauhavan kaupungin, TE-Toimiston, tarhaajien ja Pohjois-Suomen Turkiseläinten Kasvattajat ry:n yhteistyönä. Kysely ja sen toteutus olivat luottamuksellisia ja siihen liittyvät haastattelut toteutettiin marraskuun 2023 aikana. Selvityksessä kerättyä tietoa on hyödynnetty hankkeen ja tarhaajia tukevien jatkotoimien suunnittelussa.

Tarhausalan tuki- ja kehittämishankkeen tavoitteet jakaantuvat kolmeen alakohtaan. Tavoitteena on:

– tarjota tarhaajille vertaistukea haasteellisessa tilanteessa, oli päätös sitten jatkaa tarhaustoimintaa tai kehittää uutta liiketoimintaa,

– edistää tarhaajien yrittäjäosaamista ja tarjota tarvittavaa koulutusta nykyisen liiketoiminnan kehittämiseen ja

– tarjota tarhaajille mahdollisuuksia uuden liiketoiminnan suunnitteluun ja monipuolistamiseen.

Hankkeen rooli on toimia sparraajana. Varsinaiset yrityskohtaiset liiketoiminnan kehittämistoimenpiteet toteutetaan hankkeen ulkopuolella. Hankkeen hallinnoija on Kauhavan kaupunki, hankeaika on 1.3.2024 – 31.5.2025 ja hankkeen toteutusalue Etelä-Pohjanmaa. Hankkeen kohderyhmänä on Etelä-Pohjanmaalla toimivat tarhaajat.

Hankkeen kokonaiskustannusarvio on 101.639 euroa, johon esitetään rahoitusta omaehtoisena AKKE-rahoituksena Etelä-Pohjanmaan liitolta 80 %. Kuntarahoituksen osuus hankkeessa on 20 %. Kuntarahoitus esitetään jakaantuvaksi kunnittain tarhauskunnille tarhojen lukumäärän perusteella.

Kustannusarvio ja rahoitussuunnitelma

Kustannusarvio 2024 2025 Yhteensä
Palkat sivukuluineen 48.047 € 24.552 € 72.599 €
Laskennalliset yleiskutannukset 40 % 19.219  € 9.821 € 29.040 €
Yhteensä 67.266 € 34.373 € 101.639 €

 

Rahoitus Tarhoja %-osuus 2024 euroa 2025 euroa Yhteensä
Haettava rahoitus E-P:n liitto 80 % 53.813 € 27.498 € 81.311 €
Kuntarahoitus 20 % 13.453 € 6.875 € 20.328 €
Alajärvi 5 5,75 % 773 € 395 € 1.168 €
Evijärvi 15 17,24 % 2.320 € 1.185 € 3.505 €
Isokyrö 1 1,15 % 155 € 79 € 234 €
Kauhava 45 51,72 % 6.959 € 3.556 € 10.514 €
Kuortane 2 2,30 % 309 € 158 € 467 €
Lappajärvi 13 14,94 % 2.010 € 1.027 € 3.037 €
Lapua 2 2,30 % 309 € 158 € 467 €
Seinäjoki 2 2,30 % 309 € 158 € 467 €
Teuva 1 1,15 % 155 € 79 € 234 €
Vimpeli 1 1,15 % 155 € 79 € 234 €
Yhteensä 87 100,0 % 13.453 € 6.875 € 20.328 €
Yhteensä 67.266 € 34.373 € 101.639 €

 

Kauhavan kaupunki pyytää kuntien mahdollista rahoituspäätöstä hankkeeseen tammikuun 2024 loppuun mennessä. Päätökset pyydetään lähettämään osoitteeseen kirjaamo@kauhava.fi

Esittelijä Kunnanjohtaja Sami Alasara

Päätösehdotus: Kunnanhallitus päättää sitoutua tarhausalan tuki- ja kehittämishankkeen kuntarahaosuuteen kahden vuoden aikana yhteensä 3.037 eurolla edellyttäen, että muut kunnat tekevät myönteisen päätöksen.

Päätös: Hyväksyttiin

Think Big! Kasvuyrittäjyyden edistäminen Etelä-Pohjanmaalla -hanke, kuntarahaosuus

Valmistelija hallintojohtaja Päivi Huhtala

Tiivistelmä hankkeesta

Hankkeen päätavoitteena on kehittää kasvuyrittäjyyden ekosysteemin toimijoiden verkostoitumista ja osaamista painottuen erityisesti vihreän kasvun ja digitalisaation mahdollisuuksiin. Hanke toteutetaan ryhmähankkeena, jonka päätoteuttaja on Seinäjoen Ammattikorkeakoulu sekä osatoteuttajina Järvi-Pohjanmaan Yrityspalvelu Oy, Alavuden Kehitys Oy sekä Isonkyrön Kehitys Oy.

Hankkeen tavoitteena on toteutuskuntien alueen yritysten

1) kasvuyrittäjyyden osaamisen kehittäminen,

2) kasvuyrittäjyyden ekosysteemitoimijoiden verkostoitumisen kehittäminen,

3) kasvuyrittäjyyden työkalujen ja toimintamallien yhteiskehittäminen sekä 4) tutkimustiedon hyödyntämisen tehostaminen.

Hankkeen käytännön toimenpiteissä sparrataan ja rohkaistaan yrityksiä oman liiketoiminnan kehittämiseen ja lisätään yritysten kasvutietoutta sekä – valmiuksia. Hankkeessa yhteiskehitetään yritysten ja muiden hanketoteuttajien kanssa kasvutyökaluja mm. vihreän siirtymän, digitalisaation ja vastuullisuuden teemoissa.

Hanke tukee pk- ja mikroyritysten valmiuksia liiketoiminnan kasvun hakemiseen, lisää myönteistä ajattelumallia kasvuyrittäjyydestä, kansainvälistymisestä sekä oman liiketoiminnan kehittämisestä. Vihreän kasvun, vastuullisuuden ja digitalisaatiotaitojen kehitystä tuetaan hankkeen toimenpiteissä. JPYP toteuttaa alueellaan yhteensä 3 työpajaa tai tilaisuutta, yhteiskehittää valittuja kasvutyökaluja yhteensä 10 alueen yrityksen kanssa ja toteuttaa kahdeksan (8) yrityspilottia. Lisäksi JPYP tuottaa yhden podcastin ja osallistuu aktiivisesti tutkimustiedon levittämiseen alueensa yrityksille. Tuloksena osallistuneilla yrityksillä on paremmat valmiudet ja tietous vihreän siirtymän ja digitalisaation mahdollisuuksista liiketoiminnan kehittämiseksi sekä 2-3 yhteiskehitettyä/pilotoitua työkalua kasvun tukemiseksi.

Hankkeen toteutusaika on 1.9.2023-28.2.2026 Hankkeen projektikoordinaattorina toimii Maria Ahvenniemi.

Hankkeen kustannusarvio:

Henkilöstökulut yhteensä   156 015 €

Välilliset kustannukset (Flat rate 40%)  62 405 € Kustannukset yhteensä                             218 420 €

Hankkeen rahoitussuunnitelma

(EAKR) Etelä-Pohjanmaan Liitto   174 735 € Kuntarahoitus 43 685 € Kokonaisrahoitus            218 420 €

Kuntien rahoitusosuudet

Kunta Rahoitus-osuus

(%)

2023 (€) 2024 (€) 2025 (€) 2026 (€) Rahoitus-osuus (€)
JPYP Oy 50,0 2913 8737 8737 1456 21.843
Kunnat 50,0 2912 8737 8737 1456 21.842
 Alajärvi 48,2 1404 4211 4211 702 10.528
 Evijärvi 12,4 361 1083 1083 181 2.708
 Lappajärvi 14,8 431 1293 1293 216 3.233
Soini 10,3 300 900 900 150 2.250
 Vimpeli 14,3 416 1250 1250 207 3.123
Yhteensä 100 % 5825 17474 17474 2912 43.685

JPYP Oy:n rahoitusosuus on 50 prosenttia kuntarahoituksesta ja kuntien yhteenlaskettu rahoitusosuus 50 prosenttia. Kuntien rahoitusosuuksien jakauma on laskettu vuoden 31.12.2022 väkiluvulla (Tilastokeskus).

Lappajärven kunnan osuus hankkeesta on yhteensä 3.233 euroa koko hankeajalta.

Esittelijä: Kunnanjohtaja Sami Alasara

Päätösehdotus Lappajärven kunta sitoutuu Think Big! Kasvuyrittäjyyden edistäminen Etelä-Pohjanmaalla -hankkeen kuntarahoitusosuuteen neljän vuoden aikana
yhteensä 3.233 €:lla edellyttäen, että muut kunnat tekevät myönteisen
päätöksen.

Sopimus palveluliikenteen jatkumisesta 1.1.2024 lähtien

Valmistelija: hallintojohtaja Päivi Huhtala

Lappajärven kunnalla on ollut sopimus Pahkakankaan Liikenteen kanssa kutsuohjatusta palveluliikenteestä. Tämän palvelun on viimeksi kilpailuttanut Järvi-Pohjanmaan perusturva yhdessaä toimintakeskuksen asiakkaiden kuljetuksen ja Ikäihmisten kuntouttavan päivätoiminnan kuljetusten kanssa. Kaksi viimeksi mainittua sopimusta siirtyivät vuoden 2023 alusta lukien Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle. Kyseessä oli siis jakautuva sopimus.

Sopimus on tehty ajalle 1.8.2020 – 31.12.2022 ja sopimukseen sisältyy optio enintään yhdestä lisävuodesta.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue, Lappajärven kunta ja Pahkakankaan Liikenne ovat hyväksyneet Järvi-Pohjanmaan perusturvalautakunnan esityksen korvauksen 307,84 euroa/toimintapäivä jakautumisesta seuraavasti:

– Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue 230,88 €/toimintapäivä

– Lappajärven kunta 76,96 €/toimintapäivä

Pahkakankaan Liikenne on ilmoittanut korottavansa toimintapäivän hintaa 01.01.2024 lukien siten, että toimintapäivän uusi hinta on 93,51€/pv.

Käydyn keskustelun pohjalta Lappajärven kunnalla on mahdollisuus tehdä vuodelle 2024 jatkosopimus Pahkakankaan Liikenteen kanssa joko koko vuodeksi tai heinäkuun 2024 loppuun sakka.

Kutsuohjattu palveluliikenne tulee kilpailuttaa vuoden 2024 aikana joko yhdessä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa tai siten, että kilpailutukseen yhdistetään koulukyydit. Koulukyydit tulee myös kilpailuttaa vuoden 2024 aikana.

Esittelijä: Kunnanjohtaja Sami Alasara

Päätösehdotus: Kunnanhallitus päättää hyväksyä, että kutsuohjattu palveluliikennesopimusta Pahkakankaan Liikenteen kanssa jatketaan heinäkuun 2024 loppuun saakka.

Päätös: Hyväksyttiin


 

JÄTÄ KOMMENTTI