Kuortaneen kunnanhallituksen päätöksiä

0
Kuortaneen kunnantalo

Kuortaneen kunnanhallituksen päätöksiä kokouksesta 11.3.

Lausunto ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (Isovuoren tuulivoimahanke, Seinäjoki)

Valmistelija: Kunnanjohtaja Teemu Puolijoki

Etelä-Pohjanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) pyytää lausuntoa otsikkoasiasta 21.3.2024 mennessä osoitteeseen Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, PL 156, 60101 Seinäjoki tai sähköpostilla

Esittelijä: Kunnanjohtaja 

Päätösehdotus: Kunnanhallitus toteaa lausuntonaan Kuortaneen kunnan puolesta ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (Isovuoren tuulivoimahanke, Seinäjoki, diaarinumero EPOELY/2243/2022), ettei sillä ole siihen huomauttamista.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Lausunto Isovuoren osayleiskaavaluonnoksesta

Valmistelija: Kunnanjohtaja

Seinäjoen kaupunginhallitus on 12.2.2024 § 45 päättänyt asettaa Isovuoren tuulivoimaosayleiskaavan luonnosaineiston nähtäville (MRL 62 § ja MRA 30 §). Suunnittelualue sijoittuu noin 7 kilometriä koilliseen Seinäjoen keskustasta. Kaavaluonnosalueen laajuus on noin 1189 hehtaaria. Tavoitteena on mahdollistaa enintään 8 tuulivoimalan sekä niihin liittyvien huoltoteiden ja maakaapeleiden rakentaminen. Osayleiskaava laaditaan MRL 77 a §:n mukaisena yleiskaavana, jota voidaan käyttää suoraan rakennusluvan perusteena. Voimaloiden suunniteltu kokonaiskorkeus on enintään 270 metriä ja yksikköteho 7–10 MW. Sähkönsiirto on suunniteltu toteutettavaksi maakaapeleilla nykyisen Atrian sähköaseman kautta, jolloin uusia voimajohtoja ei ole tarpeen rakentaa. Tuotettavasta sähköstä merkittävä osa tullaan käyttämään suoraan Atrian Nurmon tuotantolaitoksella. Kaavaluonnos ja siihen liittyvä aineisto pidetään nähtävillä 21.2.–21.3.2024 välisen ajan kaupungin internetsivuilla osoitteessa: www.seinajoki.fi/isovuoren-tuulivoimapuiston-osayleiskaava. Samanaikaisesti kaavan kanssa on käynnissä tuulivoimapuiston ympäristövaikutusten arviointimenettely (YVA).

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus toteaa lausuntonaan Kuortaneen kunnan puolesta Isovuoren osayleiskaavaluonnoksesta, ettei sillä ole asiaan huomautettavaa.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Kuortaneen kunnan lausunto Vaasan hallinto-oikeudelle tehdyn valituksen johdosta

(Kiinteistökauppa kunnan ja JSS-Service Oy:n välillä) / Kuortaneen kunnan lausunto Vaasan hallinto-oikeudelle koskien JSS-Service Oy:n oikeudenkäyntikulujen korvaamista

Valmistelija: Kunnanjohtaja

Kuortaneen kunnanhallitus on käsitellyt kokouksessaan 12.6.2023 § 389 kiinteistökauppaa kunnan ja JSS-Service Oy:n välillä, koskien määräalaa lohkomattomasta määräalasta Mustapää (kiinteistötunnus 300-401-24-135). Päätösehdotuksesta poiketen kunnanhallitus on päättänyt käyttää etuostolain 1 §:n mukaista etuosto-oikeutta kyseisen määräalan hankkimiseksi kunnan omistukseen.

JSS-Service Oy on tehnyt kunnanhallituksen päätöksestä valituksen Vaasan hallinto-oikeuteen. Valittajan vaatimuksena on alkuperäisen maakaupan toteutuminen JSS-Service Oy:n ja kunnan välillä sekä etuosto-oikeuspäätöksen kumoaminen lainvastaisena. Valituksen mukaan, mikäli etuosto-oikeus toteutuu, on JSS-Service Oy:llä vaatimuksena kunnalle, että aiheutuneet kustannukset

korvataan JSS-Service Oy:lle korkoineen. Hallinto-oikeus pyytää antamaan oikeudenkäynnistä hallintoasioissa annetun lain 42 §:n mukaisen lausunnon valituksen johdosta sekä liittämään oheen valituksenalaisen päätöksen perusteena olevat asiakirjat.

Lausunto ja asiakirjat tulee toimittaa hallinto-oikeuteen 24.8.2023 mennessä. Valituskirjelmä on lähetetty kunnanhallitukselle esityslistan oheismateriaalina.

Esittelijä Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus hyväksyy hallinto-oikeuteen jätetyn valituksen (diaarinumero 879/2023) johdosta Kuortaneen kunnan lausunnoksi liitteenä olevan lausunnon.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Eeli Mäki-Mustapää, asiaa koskevaan alueeseen rajoittuneen maan myyjänä ilmoitti esteellisyytensä, ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi

JSS-Service Oy on antanut vastineen Kuortaneen kunnanhallituksen kokouksessaan 21.8.2023 hyväksymän kunnan lausunnon johdosta. Vastineessaan JSS-Service Oy on vaatinut Kuortaneen kunnan velvoittamista korvaamaan yhtiön oikeudenkäyntikulut hallinto-oikeudessa. Vaasan hallinto-oikeus on varannut Kuortaneen kunnalle tilaisuuden 19.3.2024 mennessä lausua oikeudenkäyntikuluvaatimuksen johdosta. Lausumassa pyydetään ilmoittamaan asian diaarinumero 879/2023.

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus hyväksyy Kuortaneen kunnan lausunnoksi Vaasan hallinto-oikeudelle edellä mainitun oikeudenkäyntikuluvaatimuksen johdosta (asian diaarinumero 879/2023) seuraavaa:

JSS-Service Oy on kunnan etuostoa koskeneesta päätöksestä tekemässään valituksessa todennut seuraavaa: ” Mikäli etuosto-oikeus toteutuu, on JSS-Service Oy:llä vaatimuksena Kuortaneen kunnalle, että aiheutuneet kustannukset korvataan JSS-Service Oy:lle korkoineen”. Kunta on kunnanhallituksen 21.8.2023 hyväksymässä lausunnossaan todennut kustannukset korvattavan etuostolain mukaisesti.

JSS-Service Oy:n oikeudenkäyntikuluja ei voida pitää sellaisina etuostolain 15 §:n mukaisina kustannuksina, jotka kunta olisi kyseisen lain mukaan velvoitettu korvaamaan. Näin ollen Kuortaneen kunta katsoo ja edellyttää, että JSS-Service Oy:n tulee maksaa oikeudenkäyntikulunsa mahdollisine viivästyskorkoineen itse.

Kunnan näkemyksen ja edellyttämän mukaan JSS-Service Oy:n tulee maksaa oikeudenkäyntikulunsa mahdollisine viivästyskorkoineen itse myös riippumatta hallinto-oikeuden ratkaisusta tehdyn valituksen johdosta.

Näin ollen Kuortaneen kunta vaatii, että hallinto-oikeus hylkää myös JSS-Service Oy:n oikeudenkäyntikulujensa laillisine viivästyskorkoineen korvaamista koskevan vaatimuksen.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Eeli Mäki-Mustapää, asiaa koskevaan alueeseen rajoittuneen maan myyjänä ilmoitti esteellisyytensä, ja poistui kokouksesta tämän asian käsittelyn ja päätöksenteon ajaksi

TE2024 muutoskustannusten korvaamiseen tarkoitetun määrärahan osoittaminen Kuntayhtymä Kympille

Valmistelija: Kunnanjohtaja

TE-palvelujen järjestämisvastuu siirtyy kunnille 1.1.2025 alkaen ja työvoimapalveluista muodostuu kunnille uusi valtionosuustehtävä. Etelä-

Pohjanmaan itäisen alueen kunnat (Alajärvi, Alavus, Evijärvi, Kauhava, Kuortane, Lappajärvi, Lapua, Soini, Vimpeli ja Ähtäri) ovat päättäneet muodostaa yhteisen työllisyyden järjestämisalueen. Organisoitumismuotona tulee olemaan tarkoitusta varten perustettu Kuntayhtymä Kymppi, jonka toiminta on alkanut valmistelutoimilla ja toimielimien ensimmäisillä kokouksilla vuoden 2024 alusta. Syksyllä 2023 jäsenkunnissa hyväksytyn perussopimuksen mukaisesti kuntayhtymän vuosittaisena talouden mitoituksen lähtökohtana on TE 2024 uudistuksen myötä jäsenkunnille tuleva yleiskatteellinen valtionosuuden korotus, joka kohdennetaan jäsenkuntien toimesta perussopimuksen mukaisesti täysimääräisesti työvoimapalveluiden järjestämiseen jäsenkuntien alueella. Perussopimuksen mukaisesti yksittäisen jäsenkunnan vuosittainen rahoitusosuus määräytyy 1.1.2025 jäsenkunnan TE- palveluihin saaman valtionosuusrahoituksen mukaisena. Valtionosuusrahoitus määräytyy valtionosuusjärjestelmässä työikäisen väestön perusteella (50 % paino) ja työttömien määrän perusteella (50 % paino). Perussopimuksen laatimis- ja hyväksymishetkellä syksyllä 2023 Kuntayhtymä

Kympin jäsenkuntien valtionosuuden korotus oli yhteensä 5.819.051 € ja se

jakaantui jäsenkunnille seuraavasti.

– Alajärvi 803.088 €

– Alavus 983.737 €

– Evijärvi 187.101 €

– Kauhava 1.269.807 €

– Kuortane 261.676 €

– Lappajärvi 221.924 €

– Lapua 1.246.604 €

– Soini 173.567 €

– Vimpeli 215.884 €

– Ähtäri 455.663 €

Jäsenkuntakohtaisten rahoitussopimusten yhteenlasketusta määrästä muodostuu kuntayhtymän vuoden 2025 talousarvioon kuntien maksuosuuksien enimmäismäärä. Perussopimuksen mukaan kuntayhtymän talousarvio on tasapainotettava vuosittain siten, että talousarvion laadinnassa huomioidaan enintään 95 % jäsenkuntien TE-palveluihin saamasta valtionosuusrahoituksesta edellisen kevään ennakkolaskelmaan perustuen. Perussopimuksen mukaan kuntayhtymä laskuttaa talousarvionsa mukaiset jäsenkuntien rahoitusosuudet vähintään 4. kertaa vuodessa. Perussopimuksessa on sovittu, että ensimmäinen rahoitusosuus laskutetaan ennakkoon 1.10.2024 ja se tasataan 31.12.2026 mennessä. Muutoin rahoitusosuudet laskutetaan jokaisen vuosineljänneksen ensimmäisen kuukauden aikana. Vuoden 2023 lopussa on saatu tieto valtion kunnille osoittamasta valmistelurahoituksesta. Valtion vuoden 2024 talousarviossa kuntien muutoskustannusten korvaamiseen on varattu 34 miljoonaa euroa. Määrärahasta on varattu 620.000 euroa avustuksen myöntämiseen Kuntaliitolle TE-palvelu- uudistuksen toimeenpanoon liittyvän neuvonnan järjestämiseksi kunnille uudistuksen siirtymävaiheessa. Loput edellä mainitut määrärahat osoitetaan TE- uudistuksen toimeenpanon muutoskulujen korvaamiseen kunnille. Korvaus määritetään laskennallisin perustein, eikä kunnilta edellytetä toteutuneiden muutoskustannusten todistamista. Korvaus maksetaan kertaluonteisesti vuoden 2024 aikana.

Alustava kuntakohtainen muutoskustannusten rahoituksen jakautuminen

Kuntayhtymä Kympin jäsenkunnille käy ilmi alla olevasta taulukosta (korvaukset on pyöristetty 1.000 euron tarkkuuteen). Alustava laskelma on tehty siten, että kullekin kunnalle korvataan muutoskuluja 44.000 euroa ja loput korvauksiin käytettävästä määrärahasta osoitetaan kunnille kunnan työvoiman määrän perusteella. Muutoskustannuksiin tulevaa rahoitusta Kuntayhtymä Kympin jäsenkunnille tulossa siten yhteensä 662.000 euroa.

– Alajärvi 73.000 €

– Alavus 79.000 €

– Evijärvi 52.000 €

– Kauhava 94.000 €

– Kuortane 55.000 €

– Lappajärvi 52.000 €

– Lapua 93.000 €

– Soini 50.000 €

– Vimpeli 53.000 €

– Ähtäri 61.000 €

Tieto valmistelurahoituksesta tuo muutoksia Kuntayhtymä Kympin vuoden 2024 talousarvioon. Kuntayhtymä Kympin yhtymähallitus on käsitellyt asiaa kokouksessaan 9.2.2024 (§ 10). Kuntayhtymä Kymppi esittää jäsenkunnille, että Työ- ja elinkeinoministeriön kunnille osoittama yhteensä 662.000 euron määräraha osoitetaan täysimääräisesti Kuntayhtymä Kympille valmistelukustannuksiin. Yhtymähallitus myös esittää, että perussopimuksen mukaisesta ennakon laskutuksesta vuoden 2024 osalta luovutaan, ellei yhtymähallitus toisin päätä. Vuonna 2024 kuntayhtymän perustamisvaiheessa suurimmat valmistelukustannukset liittyvät tietohallintoon ja tarvittaviin järjestelmiin. Kuntayhtymän organisaation toimintakykyiseksi saattaminen vaatii, että kuntayhtymällä on kirjanpito- ja taloudenhallintajärjestelmä, palkka-, henkilöstö- ja asianhallintajärjestelmät sekä muut asianmukaiset lakisääteisen viranomaistehtävän edellyttämät tietoliikenneyhteydet, järjestelmät, laitteet ja työvälineet. Henkilöstökustannuksia syntyy vuoden 2024 aikana organisaation perustamiseen ja valmisteluun, hallinnon ja talouden suunnitteluun sekä viestintään tarvittavista resursseista.

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus

1) hyväksyy Kuntayhtymä Kympin yhtymähallituksen esityksen koskien TE2024 muutoskustannusten korvaamiseen tarkoitettua 55.000 euron määrärahaa ja sen osoittamista Kuntayhtymä Kympille

2) edellyttää, että myös muut jäsenkunnat tekevät asiasta yhtäpitävän päätöksen siten, että TE 2024 muutoskustannuksiin jäsenkunnille tuleva yhteensä 662.000 euron rahoitus kohdennetaan täysimääräisesti Kuntayhtymä Kympille rahoitukseksi valmistelukustannuksiin.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuuston jäsenten nimeämispyyntö toimikaudelle 2024-2025

Valmistelija: Kunnanjohtaja

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen aluehallitus on asettanut Etelä-Pohjanmaan nuorisovaltuuston kokouksessaan 24.5.2022 § 90 ja hyväksynyt nuorisovaltuuston toimintasäännön 12.9.2022 § 221. Toimintasäännön mukaan hyvinvointialueen nuorisovaltuuston toimikausi on kaksivuotinen. Kausi alkaa, kun aluehallitus asettaa nuorisovaltuuston ja päättyy, kun uusi nuorisovaltuusto on asetettu. Tällä taataan, että nuorisovaltuuston toiminta jatkuu sujuvana, eikä uusia jäseniä tarvitse kouluttaa vuosittain, mutta silti jäsenet eivät joudu sitoutumaan liian pitkäksi aikaa tehtäviinsä. Kaksivuotinen toimikausi on nuorisovaltuustotoiminnassa vakiintunut käytäntö, jolla huomioidaan nuorten elämäntilanteiden vaihtuvuus. Nuorisovaltuuston toimintasäännön mukaan ensimmäinen Etelä-Pohjanmaan nuorisovaltuuston toimikausi on jaettu kahteen osaan siten, että uusi nuorisovaltuusto valitaan vuodenvaihteessa 2023-2024 toimikaudelle 2024-2025. Aluehallitus antaa toimeksiannon nimeämisestä Etelä-Pohjanmaan nuorisovaltuustoon kuntien kirjaamojen kautta kunnallisille nuorisovaltuustoille, pyytäen Etelä-Pohjanmaan kunnallisia nuorisovaltuustoja nimeämään edustajansa ja heidän varaedustajansa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuustoon toimikaudelle 2024-2025 8.3.2024 mennessä.

Kuortaneen kunnan nuorisovaltuusto on käsitellyt asiaa ja esittää Etelä- Pohjanmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuuston jäseneksi Sandra Fieliä ja varalla Vili Niemelää.

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus

1) nimeää edellä esille tuodun esityksen mukaisesti Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen nuorisovaltuuston edustajaksi Sandra Fielin ja varaedustajaksi Vili Niemelän Kuortaneen kunnasta (Kuortaneen kunnan nuorisovaltuustosta) toimikaudelle 2024-2025

2) ilmoittaa nimeämiset Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Kuortaneen kunnan edustaja Kokkaamo Ateriapalvelut Oy:n kokouksiin

Valmistelija Hallintojohtaja Jaana Salo

Kokkaamo Ateriapalvelut Oy pitää ylimääräisen yhtiökokouksen 26.3.2024 klo 14:00 (teams-kokous). Yhtiön toiminta käynnistyi 1.2.2023, eikä sille ole vielä valittu yhtiökokusedustajaa kuluvalle valtuustokaudelle.

Esittelijä Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus valitsee yhden edustajan ja hänelle varaedustajan Kokkaamo Ateriapalvelut Oy:n kokouksiin kuluvan valtuustokauden ajaksi.

Päätös: Kunnanhallitus päätti valita Anne Haapa-ahon varsinaiseksi edustajaksi ja hänelle Tauno Lampisen varaedustajaksi Kokkaamo Ateriapalvelut Oy:n kokouksiin kuluvan valtuustokauden loppuun saakka.

Työpaikka-aterian hinta 1.3.2024 lukien

Valmistelija Hallintojohtaja Jaana Salo

Kuortaneen kunnan ravintopalvelut on tuottanut 1.2.2023 lukien Kokkaamo Ateriapalvelut Oy. Kunnan henkilöstöllä on ollut mahdollisuus tilata eri yksiköihin kouluruokalistan mukainen ateria, jonka hinta työntekijöille on vuonna 2023 ollut 5,80 € / ateria (sis alv) lukuun ottamatta keskuskeittiölllä tarjotun lounaan hintaa, joka on ollut 6,40 € / ateria (sis alv). Kokkaamo Ateriapalvelut Oy:n toiminnan vakiinnuttua on hintaa tarkistettu. Kuortaneen kunnan työntekijöille kunnan toimintayksiköissä hinta on 1.3.2024 lukien 4,50 € / ateria (sis alv) ja keskuskeittiön lounas 6,80 € / ateria (sis alv).

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus päättää työntekijöiden ateriahinnat 1.3.2024 lukien edellä esitetyn mukaisesti kunnan toimintayksiköihin 4,50 € /ateria ja keskuskeittiölle 6,80 € / ateria.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Kunnanhallituksen määrärahamuutokset vuodelta 2023

Valmistelija Hallintojohtaja Jaana Salo

Kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle esitetään seuraavia määrärahamuutoksia, joiden toteutuma poikkeaa vuoden 2023 talousarvioon

Toimintatuotot Ta+mu 2023 Tot 2023 poikkeama Tot %

Yleishallinto 270 000 410 362 -140 362 152,0

Elinkeinopalvelut 101 800 118 615 -16 815 116,5

Kunnanhallituksen tulosalueiden toimintakulujen poikkeama jäi alle budjetoidun.

Yleishallinnon toteutuma oli 99,1 % ja elinkeinopalveluissa 98,1 %.

Rahoitus Ta+mu 2023 Tot 2023 poikkeama Tot%

Verotulot 6 806 000 6 899 897 -93 897 101,4

Valtionosuudet 6 120 500 6 724 715 -604 215 109,9

Rahoitustuotot ja -kulut -48 800 -133 388 84 588 273,3

Perustelut:

Kunnanhallituksen tulosalueiden toimintatuotot ylittyivät lähinnä tilikaudella vielä avoinna olleiden hankkeiden ja maahanmuuton valtionosuuksien maksatuksista, käyttöomaisuuden myyntivoitoista sekä leasinghallin vuokratuottojen kasvusta. Verorahoituksen parempi tulos johtuu pääosin opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuuksien budjetoitua suuremmasta toteutumasta. Rahoitustuottojen ja -kulujen toteutuman ylitys selittyy ennakoimattomasta korkojen noususta sekä Kuusiokuntien Sosiaali- ja Terveyskuntayhtymän purkamisen yhteydessä alaskirjatuista saatavista, yhteensä 67.601,76 euroa.

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se myöntää edellä esille tuodut määrärahamuutokset.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Sivistyslautakunnan määrärahamuutokset 2023

Valmistelija

Kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle esitetään seuraavia määrärahamuutoksia. Esitys on valmistelu 13.2.2024 tilanteen mukaisesti ja sitä tarkennetaan tarvittaessa kokouksessa.

Toimintatuotot: TA2023 TOT2023 Poikkeama Tot %

Perusopetuspalvelut 531 000 573 659 -42 659 108%

Lukio 38 900 60 847 -21 947 156%

Varhaiskasvatus 138 500 195 900 -57 401 141%

Vapaa-aikapalvelut 101 500 30 197 71 302 30%

Toimintakulut: TA2023 TOT2023 Poikkeama Tot %

Perusopetuspalvelut -3 791 100 -3 960 393 169 293 104%

Lukio -1 776 900 -1 960 205 183 305 110%

Vapaa-aikapalvelut -793 500 -660 805 -132 695 83,3%

Perustelut:

Perusopetus

Perusopetuksessa hankkeet ja opetuspalveluiden myyntituotot muille kunnille ovat kasvattaneet toimintatuottoja. Toimintakuluja ovat kasvattaneet henkilöstön poissaolot sekä se, että kunta-alalla palkat nousivat ennakoitua enemmän.

Lukio

Toimintatuottojen toteutuminen ennakoitua suurempana johtuen opetuspalveluiden myyntituotoista, joita on vaikea ennakoida. Toimintakuluja ovat kasvattaneet henkilöstön poissaolot sekä se, että kunta-alalla palkat nousivat ennakoitua enemmän. Myös sivistyslautakunnan opiskelijamäärän kasvuun perustunut tuntikehyksen nostaminen on kasvattanut toimintakuluja.

Varhaiskasvatuspalvelut

Varhaiskasvatusmaksuja ja maksutuottoja kunnilta ja kuntayhtymiltä on kertynyt arvioitua enemmän.

Vapaa-aikapalvelut

Vapaa-aikapalvelujen toimintatuottoihin budjetoiduista hankkeista kaikki eivät toteutuneet ollenkaan tai arvioidussa laajuudessa. Tämä on vaikuttanut myös kulujen toteutumiseen.

Esittelijä Sivistysjohtaja-rehtori Sanna Koivisto

Päätösehdotus: Merkitään tiedoksi saatetuksi.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se myöntää edellä esille tuodut määrärahamuutokset.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Teknisen lautakunnan määrärahamuutokset vuodelta 2023

Valmistelija Tekninen johtaja Martti Ranta

Kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle esitetään seuraavia määrärahamuutoksia, joiden toteutuma poikkeaa vuoden 2023 talousarvioon nähden +/- 5% mutta kuitenkin vähintään +/- 10 000 euroa.

Kuntatekniikan hallinnon toimintakulut ja -menot eivät vaadi uutta hyväksyntää ollen budjetin mukaisia, mutta kokonaisuuden luettavuuden vuosi nekin on esitetty taulukossa, samoin vesi- ja viemärilaitoksen toimintamenot;

Toimintatuotot Ta 2023 Tot 2023 poikkeama Tot %

kuntatekniikan hallinto 8 000 14 900 6 900 186,6

tilapalvelut 875 100 1 127 400 252 300 128,8

yhdyskuntatekniikan palvelut 34 000 121 100 87 100 356,1

vesi- ja viemärilaitos 765 700 741 400 24 300 96,8

Toimintakulut

kuntatekniikan hallinto 188 200 192 300 4 100 102,2

tilapalvelut 1 928 400 2 115 100 186 700 109,7

yhdyskuntatekniikan palvelut 573 900 628 100 54 200 109,4

vesi- ja viemärilaitos 552 300 561 700 9 420 101,7

Perustelut:

Kuntatekniikan hallinnon osalta toimintatuottojen ylitys johtuu suuremmasta työllistämistukikertymästä budjettiin nähden. Tulosalueen toimintakulut olivat budjetin

mukaiset.

Tilapalvelun toimintatuottojen korkeampi määrä budjettiin nähden johtuu mm. suuremmista terveysaseman vuokratulojen (107 200€) ja ruoan myyntitulojen (82 800€) vuoksi. Terveysasemaa ei oltu budjetoitu vuodelle 2023 ollenkaan, eikä ateriapalveluja. Terveysasema siirtyi kunnalle talousarviokäsittelyiden jälkeen ja Kokkaamon toiminta ei alkanut heti 1.1.2023.

Tilapalvelun toimintakulujen ylitys johtui kokonaan budjetoimattomien kustannuspaikkojen, eli terveysaseman ja ateriapalveluiden takia.

Yhdyskuntatekniikan palveluiden tulosalueen toimintatuottojen suurempi kertymä muodostuu kustannuspaikalle ”myyntipalvelut” kirjautuneista kunnan ammattimiesten palvelumyynneistä tytäryhtiöille sekä maa- ja metsätilojen kustannuspaikalle kertyneiden tuottojen vuoksi.

Yhdyskuntatekniikan palveluiden tulosalueen toimintamenojen ylitykset puolestaan johtuvat alueiden kunnossapitopalveluiden runsauden vuoksi (runsasluminen talvi, paljon katujen ja yksityisteiden auraamista) sekä koneiden ja laitteiden kunnossapitokustannusten suuruuden vuoksi.

Vesi- ja viemärilaitoksen toimintatuottojen väheneminen johtui myytävän puhtaan veden käytön suhteessa. Toimintakulut olivat budjetin mukaiset.

Kokonaisuudessaan teknisen lautakunnan talousarvio on toteutunut seuraavasti:Budjetti 2023 Toteuma 2023 Poikkeama Käyttö%

Toimintatuotot 1 682 860 2 004 740 321 881 119,1

Toimintakulut -3 242 800 -3 497 217 -254 417 107,8

Tilikauden tulos -2 706 690 -2 618 508 88 181 96,7

Esittelijä Tekninen johtaja Martti Ranta

Päätösehdotus: Tekninen lautakunta päättää anoa kunnanhallitukselta ja edelleen valtuustolta määrärahamuutoksia edellä mainittuihin tulosalueisiin.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se myöntää teknisen lautakunnan anomat määrärahamuutokset mainittuihin tulosalueisiin.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Ympäristölautakunnan määrärahamuutokset 2023

Valmistelija Rakennustarkastaja Katja Karonen

Kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle esitetään seuraavia määrärahamuutoksia, joiden toteutuma poikkeaa vuoden 2023 talousarvioon

nähden +/- 10 000 euroa.

Toimintatuotot Ta+mu 2023 Tot 2023 poikkeama tot %

Ympäristöpalvelut 83.500 76.572 6.928 91,7

Toimintakulut

Ympäristöpalvelut -316.500 -258.457 -58.043 81,7

Perustelut: Toimintakulujen alitus johtuu kaavoitusprosessien pysähtymisestä.

Esittelijä Rakennustarkastaja

Päätösehdotus: Ympäristölautakunta päättää merkitä edellä esitetyt määrärahamuutokset tiedokseen.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin.

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että se myöntää edellä esille tuodun ympäristöpalvelujen tulosalueen toimintakulujen määrärahamuutoksen.

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin

Europarlamenttivaalit 2024 / ennakkoäänestyksen järjestäminen ja vaalipäivän äänestyspaikka

Valmistelija: Hallintojohtaja Jaana Salo

Vuoden 2024 europarlamenttivaalien vaalipäivä on sunnuntaina 9.6.2024. Ennakkoäänestys toimitetaan kotimaassa 29.5. – 4.6.2024. Kunnanhallitus päättää vaalilain 9 §:n mukaan kotimaan yleisten ennakkoäänestyspaikkojen lukumäärästä ja sijainnista siten, että niitä on jokaisessa kunnassa vähintään yksi, jollei erityisestä syystä muuta johdu. Lisäksi ennakkoäänestys voidaan säädetyin edellytyksin järjestää äänestäjän kotona.

Ennakkoäänestyspaikat tulisi sijoittaa sellaisiin paikkoihin, joihin äänestäjien on helppoa tulla. Ennakkoäänestyspaikan tulee olla esteetön ja sen on oltava aatteellisilta ja taloudellisilta kytkennöiltään mahdollisimman puolueeton. Ennakkoäänestyspaikkojen olisi hyvä pysyä samoina vaaleista toiseen. Niin edistetään sitä, että äänestäjät tietävät, missä äänestyspaikka on.

Kunnanhallituksen päättämä kotimaan yleinen ennakkoäänestyspaikka on ennakkoäänestystä varten avoinna kaikkina päivinä ennakkoäänestysaikana (vaalilaki 47 §), jollei kunnanhallituksen päätöksellä erityisistä syistä toisin määrätä. Vaalilain 48 §:n mukaan ennakkoäänestys toimitetaan ennakkoäänestyksen ajanjaksona kotimaan yleisessä ennakkoäänestyspaikassa kunnanhallituksen päätöksellä määrättynä aikana, joka ei saa olla arkipäivisin ennen kello 8.00 eikä kello 20.00 jälkeen eikä lauantaisin ja sunnuntaisin ennen kello 9.00 eikä kello 18.00 jälkeen.

Esittelijä: Kunnanjohtaja

Päätösehdotus: Kunnanhallitus päättää vuoden 2024 europarlamenttivaaleihin liittyen:

1) yleisenä ennakkoäänestyspaikkana on Kuortaneen kunnantalo (Keskustie 52), ja että kunnantalon ennakkoäänestyspaikka on avoinna:

29.5. – 31.5. klo 10.00 – 16.00

1.6. – 2.6. klo 10.00 – 14.00

3.6. – 4.6. klo 10.00 – 17.00

2) varsinaisen vaalipäivän, 9.6.2024 äänestyspaikkana toimii kunnantalon valtuustosali (Keskustie 52).

Päätös: Ehdotus hyväksyttiin



 

JÄTÄ KOMMENTTI